Șoseaua ocolitoare, o provocare pentru Năsăud. Primarul Vlașin:” Dacă nu o facem acum, 50-100 de ani nu o mai face nimeni”

Picture of Redactat de admin

Redactat de admin

Studiul de fezabilitate pentru varianta ocolitoare a Năsăudului, început în 2018 a fost finalizat și urmează să fie recepționat de Primaria Năsăud. Cel puțin din acest punct de vedere Năsăudul este cu 2-3 ani în fața Bistriței, care cam atât mai are de așteptat până va avea gata SF-ul ocolitoarei

Deși Primăria Năsăud a făcut pași importanți înainte și este pe punctul să recepționeze studiul de fezabilitate comandat în 2018, lucrarea tot nu are cum să mai prindă finanțarea până în 2023, adică cea pe actualul exercițiu financiar al UE, dar primarul Dorin Vlașin e optimist: va accesa următorul tren de finanțare: cel până în 2027. Are studiu de fezabilitate gata, după o adevarată odisee, mai e nevoie de câteva avize pentru a-l recepționa, plus un studiu de trafic, gata si acesta și așteaptă un al treilea studiu cu impactul de mediu.  SF-ul demarat în 2018 nu e încă preluat oficial, a confirmat primarul pentru Bistrița Express:” chiar dacă l-am primit zilele acestea: îl preluăm  abia după ce mai facem câteva verificări” a explicat Vlașin.

Trei variante inițiale și obstacole zilnice

Trei variante au luat în calcul autoritățile din Năsăud din 2018 încoace până s-a ajuns la o soluție finală de 4 kilometri cu două viaducte si un pod de traversare peste râu: ”La un astfel de proiect atât de greoi si complex, întâmpinăm probleme în fiecare zi. Dar stim că până acum am depășit absolut tot, urmeaza sa preluam studiul de fezabilitate, încă lucrăm la un studiu de impact asupra mediului și studiul de trafic. Cu aceste trei documentații vom merge la Ministerul Transporturilor pentru a intra într-o comisie tehnico- economică.(:::)   Studiul de fezabilitate a fost făcut printr-o procedura locală de o firmă, comandat de noi. În 2018 s-au prins prima data bani in buget, atunci s-au făcut și  primii pași: s-a pornit de jos: Au fost 3 variante. Toate paralele cu Someșul. Dupa acea licitatie, studiul castigator, a fost livrat recent, a suportat modificari  (cele mai mari probleme le-am avut cu siturile Natura 2000, le-am ocolit la maxim zonele unde puteam avea probleme,  a trebuit sa ocolim si Cimitirul din Lusca, că nu puteam trece șoseaua pe acolo” a explicat primarul într-o emisiune la BEX TV în urmă cu două săptămâni.

Într-o primă variantă costurile ar fi fost de 13-14 milioane de euro, în timp au ajuns la 40 de milioane de euro  și peste ca valoare totală, a mai spus primarul:  ” E ca la o casă, când te apuci de ea are un preț, la final ajungi la cu totul altul”.

Oportunitatea finanțării e însă legată de faptul că centura Nsăăudului face legatura între două drumuri de mare viteza”După ce avem cele trei documente ne ducem la Ministerul Transporturilor, unde intram intr-o comisie tehnico- economica, iar după aceea ne mai paște înca o documentatie si mai stufoasa decât studiul de fezabilitate , iar următoarea etapă este semnarea contractului de finanțare. Finanțarea ar putea fi sută la sută la sută asigurata din fonduri europene, iar co-finanțarea ar putea fi zero. De aceea oportunitatea pentru noi  de a-l face acest proiect acum este uriașă(…)Noi facem parte dintr-un program pilot la nivel național, adica orasul Nasaud cu aceasta varianta care face legatura între două drumuri naționale de mare viteză  iar noi odata legati deacest masterplan ne putem prinde la acest proiect european cu șoseaua facem legătura între ele  Din fericire avem Suntem parte dintr-un mega proiect la nivel national. Asta ne da aceasta speranță Sa fim serioși serios :cine iti mai da acum 40 de milioane  sa faci o centura in Nasaud  ” spune primarul.

E ”acum ori niciodată”

Varianta ocolitoare a Năsăudului este considerată de administrația orașului drept cea mai mare provocare dintre toate proiectele orașului, și asta din cauza hățișului birocratic și legislativ care a ridicat prea multe obstacole. Însă, e acum ori niciodată: dacă nu o construiesc acum, primarul Vlașin este convins că de abia în 50-100 de ani se va mai putea face alta. 

Legea achizițiilor care acceptă termene largi și posibilități de contestare la fel, a fost una din marile frâne și ale acestui proiect, iar primarul cree că măcar acum coaliția PNL-PDS care are o mare majoritate ar putea să o simplifice: ”Eu și asa sunt foarte dezamagit de legislatia achizitiilor publice. Ne-am blocat in proceduri, ne-am blocat pur si simplu in ele. Avem niste termene pe care pur si simplu nu inteleg de ce le impunem, pentru că misiunea noastra este pur si simplu sa atragem fonduri europene, nu sa ne încurcăm . Eu zic că aceasta legislație, a achizițiilor poate fi schimbata, daca vrem :  avem majoritate in Parlament ca sa adoptam o legislatie bună, nu cred ca nu putem. Dar culmea, in continuare, ne chinuim. Noi ne axam in continuare pe fonduri europene” a accentuat Vlașin.

”Chiar daca principalul nostru dușman a fost timpul, pentru că trebuia sa si finalizam pana la finalul 2023 ca sa prindem acest vechi exercițiu financiar,  avem si vesti bune,  că se poate transmuta oarecum , oarecum pe  noul exercitiu financiar. asta înseamnă că vom avea timp să o facem până în 2027 sau chiar mai mult”, a mai spus într-un alt interviu pentru Propolitica.

Urmăriți emisiunea de la Bistrita Express TV aici:

(minutul 33)

https://www.facebook.com/BistritaExpress/videos/616225269675410

2 răspunsuri

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Te-ar putea interesa