Bistrița va cere bani europeni pentru reabilitarea fațadelor clădirilor din Piața Centrală, extinderea Pietonalului și un coridor verde în zona istorica. E vorba de un proiect pilot

Picture of Redactat de admin

Redactat de admin

Administrația Bistriței a anunțat că lucrează la câteva proiecte prin care să primească finanțare prin Programul Operațional Regional, (noul exercițiu financiar care urmează să se deschidă, 2021-2027, pentru reabilitarea fațadelor și șarpantelor clădirilor din Centrul istoric, un proiect pilot la care se adaugă un altul pentru crearea unui coridor verde în zona Centrului Istoric cu extinderea Pietonalului până în zona Pieței Morii si crearea si extinderea pistelor de biciclete în zona centrală.

Primarul Bistriței, Ioan Turc, care a anunțat de mai bine de un an că este în discuții avansate cu Directorul ADR Nord Vest, Marcel Boloș redevenit ministru al fondurilor europene pentru a face posibilă acceptarea la finanțare a reabilitarii unor fațade apartinând unor clădiri în regim de proprietate privata pe modelul reabilitării blocurilor, a scris pe facebook cum va arata proiectul pilot dar si altele care vizează zona istorică. Pe modelul cerut de la Bistrița structurile de finanțare vor permite acest gen de proiecte în toata țară pe POIM.

Proiectul municipalității ținteste reabilitarea fațadelor din Piața Centrală

Deși inițial  s-a vorbit despre reabilitarea fațadelor din zona centrală, primul proiect, cel  -pilot, va fi depus pentru imobilele din perimetrul Pieței Centrale. Potrivit unei postari făcute pe facebook de primarul Turc, ”vor fi  prevăzute intervenții de reabilitare a fațadelor și a șarpantelor clădirilor istorice din Piața Centrală, fiind vizate fațadele exterioare perimetrale centrului, cu minime intervenții de consolidare a acestora, dacă este cazul, precum si investiții pentru asigurarea securității spațiilor publice” iar zona pilot de acțiune este va fi frontul nordic al Pieței Centrale, imobilele de la numărul 7 la 24.

Coridor verde în centrul istoric până la Gară și până în C.R.Vivu

Un alt proiect la care lucrează municipalitatea pentru noul exercițiu de finanțare UE este cel pentru crearea unui coridor verde de mobilitate urbană în Centrul istoric. care va însemna amenajarea și extinderea spațiilor și traseelor pietonale, extinderea infrastructurii pentru biciclete, și asigurarea priorității în deplasare pentru pietoni și bicicliști în raport cu conducătorii auto. Zona de acțiune pe care se axează proiectul este delimitată de: B-dul Republicii, Piața Petru Rareș, str. Bistricioarei, str. C.R. Vivu, str. Vasile Conta, str. Parcului, str. Ioan Rațiu, str. Alexandru Odobescu și str. Gării, pe o suprafata de aproximativ 150.000 mp.

”Proiectul presupune realizarea următoarelor intervenții::- amenajarea străzilor George Coșbuc, C. D. Gherea, C. Porumbescu, Al. Vlahuță, N. Titulescu, M. Kogălniceanu, Tibleșului, Baba Novac, Vasile Nașcu, Dogarilor, Lupeni, astfel încât să se asigure pietonilor și mijloacelor de transport nemotorizate prioritate în utilizare, prin crearea/ extinderea unei rețele coerente de piste/trasee de biciclete, realizarea infrastructurii pentru piste de bicicliști, a infrastructurii tehnice aferente sistemelor de parcaj pentru biciclete, crearea/modernizarea unor trasee/spații pietonale sau predominant pietonale confortabile pentru pietoni, amenajarea de platforme de tipul ”shared space” pentru circulația biciclistilor și a pietonilor și ocazional accesul motorizat pentru riverani, situații de urgență, aprovizionare și modernizarea platformelor carosabile, refacerea sistemului de semnalizare auto, bicicliști și pietoni, inclusiv marcaje pentru persoanele cu dizabilității” scrie primarul în postarea de pe facebook.

Alt proiect pentru pasajele medievale

Proiectele care urmează să fie depuse vizează și  amenajarea pasajelor pietonale medievale, care fac parte din ansamblul urban fortificat care păstrează în zona istorică o tramă stradală și un parcelar original neschimbat din sec.XIII, scrie în postare, acestea incluzând : Pasajul II, Pasaj Alexandru Vlahuţă tronson 1, inclusiv Parcarea adiacentă, Pasaj IV, Pasaj VII, Pasaj XIII Baba Novac, Pasaj IX, Pasaj X , strada Vasile Alecsandri parțial, Piaţa Mică parțial, strada Zorilor parțial, strada Ecaterina Teodoroiu parțial, prin crearea unor legaturi transversale prin vechile pasaje nord – sud, prin reabilitarea și punerea în valoare a acestora, inlocuirea suprafețelor de călcare prin folosirea pavajelor din placi de piatră naturală, respectiv suprafețe de agregate compactate, stabilirea unor poli de atracție pentru zona centrală prin reabilitarea sau amenajarea unor zone publice care la această dată nu sunt valorificate și puse în valoare la adevăratul lor potențial, amenajarea unor puncte de interes și de atracție pentru locuitorii din zonă și turiști;

– modernizarea/ extinderea zonei exclusiv pietonale de pe str. Liviu Rebreanu, până în Piața Centrală a municipiului Bistrița, inclusiv Piața Morii e altă parte din aceste proiecte.

Un răspuns

  1. Referitor la componenta „Coridorul verde de mobilitate urbană în centrul istoric al municipiului Bistrița”, care presupune amenajarea pistelor de biciclete și a zonelor pietonale întâmpină dificultăti legate de lătimea prea îngustă a străzilor. Oricum, in centrul istoric al orasului circulatia auto nu poate fi eliminată total chiar nici de pe străzile numai cu functie de locuit din zonele rezidențiale.
    In acest caz, singura solutie rămâne amnajarea străzilor de tip „shared-space” (spațiul comun), ceea ce presupune eliminarea unor caracteristici rutiere precum borduri , marcaje , semne de circulație și chiar semafoare.
    De aceea, străzile de tip „shared-space” crează un sentiment mai mare de nesigurantă, fiind neclar cine are prioritate, șoferii sunt obligati să își reducă viteza, reducând astfel dominația vehiculelor, odată cu scăderw ratei accidentelor rutiere și îmbunătățind siguranța pentru alți utilizatori ai drumului.
    Oricum, pentru cei care vor să se apropie de centrul istoric este nevoie și de un inel central de circulatie auto. In cazul orasului Bistrita inelul central, poate fi realizat pe străzile deja existente. Mai corect este vorba despre închiderea inelului central de circulatie pentru centru istoric sau oraşul vechi alcătuit din străzile: Dr.Ioan Ratiu- Odobescu- Gării- Bul.Republicii-Bistricioarei-Roman C.Vivu-Vasile Conta-Codrisor- Podul Budacului.
    Pentru asta ar fi necesară prelungirea strazii Vasile Conta printre sediile Electrica-furnizare si Aquabis, si apoi construirea unui pod peste râul Bistrita , prin fata fostei uzine electrice, pentru legătura cu strada Codrisor. Acest pod care ar putea fi numit „Podul Morii”, amintind de Piata Morii din apropiere dar si de existenta unei mori de apă pe fostul „canal al morii”, ar crea si posibilitarea trecerii circulatiei auto din zona parcului pe malul stâng al râului Bistrita pe strada Codrisor până la Podul Budacului. Pe acest inel central se află cele mai multe institutii de interes local sau judetean, precum Palatul de Justitie, Biblioteca Judeteană, Liceul de Muzică, Directia de Statistică, Palatul Postei, Arhivele Statului, Inspectoratul de Politie, Colegiul National „Andrei Muresanu”, Colegiul National „Liviu Rebreanu”, Prefectura, Sala Polivalentă, Stadionul „Jean Pădureanu”, Strandul „Codrisor”, etc.
    Bulevardele și străzile mai largi care converg spre inelul central vor putea rămâne cu două sensuri de circulatie, în timp ce pe străzile mai înguste se va introduce sens unic. Parctic se vor grupa câte doi străzi, una cu sens unic într-o direcție, iar cealaltă cu sens unic în direcția opusă.
    Pentru extinderea zonei pietonale de pe str. Liviu Rebreanu, până în Piața Centrală există o singură solutie rezonabilă si anume desfiintarea carisabilului de pe latura estică a pietei si prelungirea pavajului până aleile din jurul Bisericii Evanghelice la acelasi nivel de călcare. Celelalte laturi ale Pietei Centrale trebuie să rămână deschise circulatiei auto , cu atât mai mult cu cât pe partea dinspre ansamblul Sugălete trece traseul cu „Linia Verde”.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Te-ar putea interesa