
Primarul Bistriței, Gabriel Lazany a explicat vineri într-o conferință de presă organizată chiar în fața Pasajului subteran Decebal, ce situație scandaloasă a descoperit atunci când a cerut recepționarea acestuia: blocurile din jur, afectate de lucrările masive de excavație, în special blocul cu 10 etaje, nu ar fi fost consolidate așa cum a cerut expertiza solicitată de Inspecția in Construcții care a blocat aproape doi ani santierul. Ulterior lucrarile au continuat, fără însă ca măsurile care ar fi trebuit să pună în siguranță imobilele din jur să fie duse până la capăt.

Primarul Lazany spune că a aflat întreaga situație, una pe care a caracterizat-o drept scandaloasă, chiar de la constructorul lucrării. Lazany a relatat și cum a aflat : a cerut montarea scarilor rulante, care zac de luni bune în curtea Primăriei și recepționarea finală, chiar cu riscul pierderii garanției, pentru ca a fost vorba de o alta firma decat cea care face lucrările, însă constructorul l-a anunțat că există probleme mult mai grave decat povestea scărilor: ”. După ce am dispus această măsură, am fost contactat de către constructor, mi-a solicitat o întrevedere. În cadrul întâlnirii ne-a spus: sunteți sigur că vreți să faceți recepția acestui pasaj, având în vedere problemele existente? Da, sunt, pentru că problemele cu scara rulantă trebuie să ni le asumăm într-un fel, chiar dacă pierdem garanția ele vor trebui puse. Mi s-a spus: Dar nu asta este problema, ci alta. În momentul în care s-au început săpăturile la pasaj, când am început mutarea coloanelor de canalizare nivelul de săpătură a fost sub nivelul de fundare al blocurilor”, a relatat primarul Gabriel Lazany.


Lazany: ”Injectarile de betonită sub bloc erau obligatorii pentru siguranță mi-au spus experții, Nu s-au făcut”
Primarul a mai spus și că după ce a cerut explicații serviciului tehnic al municipalității, ca urmare a discuției cu reprezentantul MIS Grup, constructorului Pasajului Decebal, i s-ar fi spus că de fapt experții s-ar fi consultat post-expertiză si că ar fi decis că nu ar mai fi fost nevoie de injectarea de betonită. Lazany i-a contactat pe experții din Timișoara, cei care au făcut expertiza pasajului, care au susținut că injectarea era obligatorie pentru siguranța clădirilor și că nici vorbă ca ei să fi susținut altceva:
” Aproape doi ani nu s-a lucrat în această zonă. S-au întocmit în martie și aprilie 2023 două expertize, una geotehnică și una tehnică prin care s-au dispus anumite măsuri: turnarea de piloți forați și, cel mai important, injectări de betonită sub fundațiile blocurilor pentru stabilizarea terenului, în special la blocul turn, care s-a constatat că are o deviație mai mare. Ei, aceste lucrări nu au fost executate. În momentul în care am ridicat această problemă serviciului tehnic (n.r. – din Primărie) mi s-a spus că n-ar mai fi nevoie de ele, că s-au întâlnit proiectanții, că nu trebuie făcute. Am contactat echipa de experți, cei doi profesori de la Timișoara care au întocmit expertizele. Au spus că nici nu încape vorbă de așa ceva, este obligatoriu să se facă aceste injectări de betonită, pentru că altfel la cea mai mică undă seismică, și gândiți-vă că în 1977 s-a resimțit cutremurul și la Bistrița, există un risc real pentru clădirile respective:”
Pasajul va fi decopertat în zona Blocului Turn pentru lucrarile de consolidare, pe trotuar. E o prioritate
”Deci este ceva mai mult decât scandalos, pentru că, în momentul de față când totul este acoperit, să începem să decopertăm, să săpăm și să facem injectările respective! Și trebuie făcute și le voi face, pentru că oamenii nu trebuie să se simtă niciun moment în pericol. Luni, la ora 10:00, am convocat la primărie toți factorii implicați în acest proiect, de la proiectant, diriginte de șantier, constructor, Inspectoratul de Stat în Construcții, pe absolut toată lumea pentru a mi se aduce la cunoștință care sunt motivele pentru care nu s-au făcut aceste lucrări – au uitat de ele, din neglijență, din grabă… poate că a trebuit să deschidem repede-repede intersecția circulației… Nu știu, dar este un lucru extrem de grav. Am corectat zeci de probleme, o vom corecta și pe aceasta. (…) Ceea ce se întâmplă aici va deveni prioritate. Este un lucru trist, dar mă bucur că mi-a fost sesizat și l-am descoperit pentru că altfel puteam ajunge la lucruri mult mai grave. Eu nu accept așa ceva”, a mai spus Gabriel Lazany.
Primarul a explicat că lucrările vor viza doar trotuarul, nu si zona de carosabil si doar în colțul blocului Turn și că în mod normal lucrarile vor fi închise cu totul până în 31 decembrie 2025. Redeschiderea santierului va presupune desigur alte costuri, mult mai mari, decât dacă lucrările s-ar fi făcut la momentul oportun.
Primarul a spus că se poate ajunge și la plângeri penale în acest caz, pentru ca situația e mult prea grav: ”„Nu am nici cea mai mică reținere. Deci eu când am preluat mandatul de primar, mi-am asumat niște lucruri. Atâta risipă și ignoranță nu am văzut de când sunt”, a mai adaugat Gabriel Lazany.
Un răspuns
Pentru corectitudine:
Pasajul pietonal subteran din bulevardul Decebal face parte din proiectul „Reconfigurarea axei de transport str. Garii – Decebal – Andrei Muresanu – Nasaudului”, elaborat in timpul mandatului de primar al PSD-istului Ovidiu Cretu si se afla în faza de executie cu fonduri europene la preluarea mandatului de primar al lui Ioan Turc. De altfel, însuşi primarul Ioan Turc a explicat că pasajul pietonal subteran cuprins în acest proiect a dat administrației locale cele mai mari bătăi de cap, fapt pentru care ar fi dorit eliminarea lui din proiect. Numai că la data preluării mandatului său de primar proiectul avea deja semnat contractul de executie si nu se mai puteau face modificări majore: „Nu puteam să renunț la acest pasaj pentru că valoarea lui este atât de mare încât prin regulamentul de valorificare a fondurilor europene, acest lucru nu ni s-ar fi aprobat niciodată. Am avut o discuție din punct de vedere formal pentru că am vrut să văd dacă se poate renunța, dar răspunsul a fost că nu se poate renunța la pasaj”, spunea primarul Ioan Turc într-o emisiune locală.
(Vezi: https://www.youtube.com/watch?v=-oQTBlsRYXo&t=3924s)