Ce au adus cele trei proiecte de mobilitate prin fonduri europene derulate de Beclean, comunității cu 12 mii de locuitori?

Picture of Redactat de Bistrița Express

Redactat de Bistrița Express

Administrația din Beclean se pregătește să încheie două dintre proiectele de mobilitate ale orasului, realizate cu mulți bani europeni prin POR, iar un al treilea proiect de mobilitate, cel mai mare valoric, care vine să completeze peisajul schimbărilor majore din oraș, e în curs de implementare.

Primarul orașului, Nicolae Moldovan a făcut o trecere în revistă a proiectelor de mobilitate într-o conferință de presa organizată la Centrul Legacy cu o zi înaintea deschiderii sezonului estival de la Figa, stațiune care beneficiază din plin de pe urma acestor programe.

Proiectele de mobilitate, unele cu nume sugestive, precum ”Drumul Gării din Beclean” (mobilitate 1) au readus transportul public și o campanie de transport publică în oras, după mai bine de 25 de ani de la desființarea acestuia. Compania de transport local gestionează cele 8 autobuze electrice, autobuzele mov, cum le numesc localnicii: 5 cumpărate prin Mobilitate 1, următoarele 3 achiziționate prin Mobilitate 2.

Proiectele de mobilitate au adus însă și kilometri de piste de bicicletă, reabilitare de trotuare, stații moderne de autobuz și zeci și sute de biciclete electrice de închiriat, iar cel cu numarul 3 va aduce un nou pod peste Someș, cu arcade în zona Beclenuț.

Mobilitatea inseamna nu doar asfaltare de strazi, si cele 4 trasee de autobuze electrice plus un serviciu independent de transport public local, și piste de biciclete (inclusiv faleza râului Someș, unul dintre cele mai iubite trasee) reabilitare trotuare, patru trasee de autobuze electrice, 51 de stații de autobuz. Cele 2 proiecte au insemnat si deschiderea unei firme de transport public local cu baza de autobuze” a explicat primarul Nicolae Moldovan. În schimb Mobilitate 3, proiectul încă în derulare aduce 8 kilometri de piste de biciclete în cartierele orașului, neacoperite de primele 2 proiecte: respectiv Coldău, Beclenuț, plus 100 de biciclete electrice.

Autobuzele mov de mare impact pentru comunitate

Dintre toate elementele aduse de aceste proiecte, autobuzele electrice, crede primarul, au fost cele mai de impact asupra comunității din Beclean.

Primarul spune că, deși oamenii au fost la început sceptici in privința noilor autobuze, în timp au ajuns sa nu-și mai imagineze viața de zi cu zi fără acestea. În special, cei din cele 6-7 localități componente, aflați la distanțe de kâțiva km de centru localitățile. ”La început oamenii au fost sceptici, reținuți, dar ulterior, mai ales ca e un preț mediu de 3 lei biletul, dar avem gratuitate pentru pensionari, pentru elevi în timpul programului scolar, până la ora 15,00, transportul cu autobuzul mov a devenit rutină. E cel mai de impact element dintre toate. Mai mult decât atât fiind o zonă turistică, noi de când deschidem activitatea turistica suntem vizitați de turiști cu miile. Va dati seama ca aceste facilități:,în special autobuzele electrice, dar și pistele de bicicletă sunt utilizate din plin tot sezonul” a mai spus primarul Becleanului.

Câți bani au adus Mobilitate 1 și 2 în comunitate?

Proiectul Mobilitate 1 denumit și ”Drumul Gării din Beclean” a costat 22,85 milioane de lei din care 19, 414 milioane valoare neramburabilă și 2,969 milioane Guvernul României.

Perioada de implementare a fost 1 august 2017-30 iunie 2025. Detalii în comunicatul de presă?

În schimb Proiectul mobilitate 2 (Dezvoltarea mobilității urbane în orașul Beclean. Etapa II-extinderea) pornit cam în aceeași perioadă, realizat tot prin POR a adus 22,848 milioane de lei din care contribuție nerambursabilă POR 21,927 milioane lei și 2,908 milioane (13%) Guvernul României.

Implementarea a fost : 5 oct. 2027- 30 iunie 2025. Detalii în comunicatul de presă:

Al 3-lea proiect de mobilitate al Becleanului și cel mai mare ca valoarea a fost demarat la finalul anului 2024. Proiectul prevede construirea unui nou pod, cu arcade, peste Someș, în zona La Șuri (Beclenuț) -strada Someșului, piste de biciclete noi si trotuare pe un traseu care trece prin cartierele Beclenuț, Coldău, Podirei. Are o valoare de 89,9 milioane de lei ( cu tot cu TVA), din care 86 de milioane e valoarea eligibila, contribuția Becleanului fiind de 1,720 milioane de lei:

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Te-ar putea interesa